JFLogo

JFHome

JF Yachting

JF Zeiljachten

JFbouwwijze

JF Projecten

JF Contact

JF Links

schrijfhierjetekstjemaarneer
Yachting

BOUWWIJZE

Radius Chine Plywood Building | De Epoxy Revolutie | Info Epoxy

Radius Chine composiet bouw

We kennen allemaal de zogenaamde knikspant, knikspant met V-bodem en de multi-knikspant ontwerpen. Deze nogal hoekige schepen staan in schril contrast met de mooie ronde lijnen van een rondspant ontwerp. Om de voordelen van de snelle bouw van het knikspant model en de ronde vormen van een rondspant heeft Dudley Dix het Radius chine concept ontwikkeld. De ronding ( Radius Chine) neemt ongeveer 1/3 deel van het totale romp oppervlak in beslag. Dat betekend dat de overige 2/3 deel van de romp relatief snel bekleed kan worden met vlakke panelen. Door de romp met schuimpanelen en glasvezelmatten met epoxyhars te bouwen wordt een sterke en lichte romp verkregen.

De Epoxy revolutie

Een romp opgebouwd uit schuimpanelen die aan beide zijden voorzien zijn door glasvezel en epoxyhars heeft de volgende voordelen:
- zeer grote impact weerstand;
Door onze manier van bouwen is de romp sterker, stijver en daardoor beter bestand tegen aanvaringen. Dit verhoogd de veiligheid.
- zeer laag gewicht;
De sterke en stijve romp van de JF DIDI serie is in vergelijking met haar polyester collega’s een stuk lichter.
- zeer sterke romp;
Door de zeer grote weerstand tegen waterabsorptie is epoxy het beste hars voor gebruik in de scheepsbouw. Overmatige water absorptie resulteert in een aanzienlijke afname van de rompsterkte. Na 1 jaar in het water neemt de afschuifsterkte van polyester af tot 65% van z’n originele sterkte. Epoxy behoudt bijna 100% van z’n sterkte in dezelfde periode.
- zeer grote weerstand tegen osmose;
De weerstand tegen waterabsorptie elimineert ook de kans op osmose.
- zeer fraai cosmetisch uiterlijk;
De JF DIDI serie staat bekend om z’n fraaie uiterlijk en blijft er ook na jaren er zo goed uitzien. Polyester rompen worden tijdens het productieproces niet nabehandeld. Eenmaal blootgesteld aan zonlicht kan het polyesterhars in deze rompen nog 7-8% krimpen (microsegregatie). Dit resulteert in een onregelmatig oppervlak. De JF DIDI rompen hebben hier absoluut geen last van en behouden hierdoor hun zeer fraaie cosmetische uiterlijk.
- zeer hoge duurzaamheid;
De materiaaleigenschappen van epoxy zijn vele malen groter dan die van polyester. Deze betere eigenschap sluit micro cracking ( microscopisch kleine scheurtjes) praktisch uit.  Door Micro cracking ontstaat materiaal moeheid en uiteindelijk verzwakt hierdoor de romp. Door deze composietbouw in epoxyhars kunnen we de negatieve effecten van continu wisselende belastingen weerstaan. Dit is een zeer groot voordeel ten opzichte van polyester rompen.
- zeer lage onderhoudskosten;
Epoxy levert een zeer stabiele basis voor verven en lakken waardoor deze minder vaak bijgewerkt hoeft te worden. Dit geeft uiteindelijk zeer lage onderhoudskosten.
- zeer lage odeur;
Omdat epoxy geen oplosmiddelen bevat zijn onze JF zeiljachten bijna geheel reukvrij. Het interieur van schepen gebouwd met epoxy hebben niet de typische “styrene”geur zoals bij polyester schepen.

 

 Top | Radius Chine Plywood Building | De Epoxy Revolutie | Info Epoxy

 

Informatie Epoxy
Moderne epoxyharsen zijn erg sterk, immuun voor het indringen van vocht bieden weerstand aan chemicaliën en temperatuurschommelingen.

Epoxyharsen zijn polymeren, die beginnen als vloeistof en overgaan in vaste vorm door een chemische reactie. Een op epoxy gebaseerde polymeer is mechanisch sterk, bestand tegen chemicaliën (in de vaste vorm) en heeft een zeer groot hechtingsvermogen gedurende de overgang van vloeistof naar vaste stof. Deze eigenschappen, in combinatie met de variëteit aan basisstoffen waaruit een epoxy kan worden samengesteld maakt dit produkt zeer veelzijdig.

Epoxy systemen combineren twee essentiële componenten: een hars en een harder. De hars component is het "epoxy"-gedeelte. De harder is het gedeelte dat daar chemisch mee reageert. Wanneer de 2 componenten worden samengebracht en grondig gemengd zullen zij chemisch reageren en onomkeerbaar een verbinding aangaan. Na de volledige reactie ontstaat een stijf plastic polymeer materiaal.

MARITIEME TOEPASSINGEN

Zeil- en motorjachten, carbon masten, spinakerbomen, lichtgewicht beslag, lichtgewicht opbouw en vloerpanelen voor ferries, duikklokken, reddingsboten, patrouille-vaartuigen, chemische tanks, radardomes, en ook roeiskiffs, kayaks, surfplanken.

Voordelen Epoxy;

Het mengsel impregneert goed in schuim en hout, waardoor lijmverbindingen een diepere hechtingsbasis hebben. Ook glasweefsels laten zich makkelijk aanbrengen met epoxyhars op hout, PVC-schuim of metalen.

Het is een praktisch kleurloos systeem, dat kleefvrij opdroogt zonder waslaagje, met een hoogglanzend oppervlak. Hierdoor leent epoxy zich ook goed voor gietwerk.

Epoxy kan goed tegen lage temperaturen en vochtige omstandigheden. Zelfs bij de temperaturen van onder nul gaat de uitharding door, zij het veel trager en wordt de eindsterkte pas bereikt nadat de temperatuur ca. 24 uur op 18°C-20°C is geweest

 

Top | Radius Chine Plywood Building | De Epoxy Revolutie | Info Epoxy

Website ontworpen voor 1280*1024 resolutie Webdesign by Frank van den Berg

 

 

 

Experience our passion!